.post-outer {-webkit-touch-callout:none; -webkit-user-select:none; -khtml-user-select:none; -ms-user-select:none; -moz-user-select:none;}

بحث

الانسان المطحون..كلمات الشاعر المبدع/ حسن خليل



انتي ليه ديما كده
عليه منكدة
،،،،،،،،،،،،،،،
انتي ليه ديما طارحة
جناين. حزن جارحة
حرماني ليه من الفرحة
ومشمتي العدا
،،،،،،،،،،،،،،،
انتي ليه مخلياني
اصرخ اه ياني
ومعيشاني مش انساني
وحوجاني لده ولده.
،،،،،،،،،،،،،،،،،
نفسي افرح لي يومين
قبل ماتعدي. السنين
نفسي الاقي نفسى
واعرف انا مين
وانول الرضا
،،،،،،،،،،،،،،،،،
نفسي اعيش انسان
له قلب. وله كيان
ماشي رافع راسي
وليه فيكي مكان
بدل محياتي متهدده
،،،،،،،،،،؟،،،،،
انتي ليه فيكي الفقير
ديسة عليه كتير
وفيكي الحرامي بقي امير
وبتذوديه غنا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
انتي. ليه فيكي المرتشي
لابيخاف ولابيختشي
الحرام جوة معدته مشي
وحسابه عند ربنا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
انتي ليه فيكي الفساد
في كل مكان بيزداد
والضمير مات في العباد
والغلابة متبهدلة
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
انتي ليه فيكي ولاد الشوارع
مرمين. قدام الجوامع
متفرقين. ومستقبل ضايع
عيال متشردة
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
يابلدنا احنا ولادك
حلفين لنصون ترابك
وحنرجع شبابك
وحنقضي علي كل لده
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
Hassan khalil

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق