اخر بوست هيتكتب عن التعدد بعد النقاشات المثمرة اللي حصلت الأيام اللي فاتت والحمدلله اقتنع ناس كتير وفهموا التعدد بمعناه الشرعي وبعدو عن الافكار الدخيلة علي الدين وبعد مترد علي كل الحجج اللي بتتقال الا وهي:
١-ربنا قال فان خفتم فواحدة
الرد:نجيب الاية من اولها ان ربنا قال مثني وثلاث ورباع ثم جاء بعد ذلك فإن خفتم فواحدة والمعروف ان الاصل ما يذكر اولا ثم يذكر بعده الاستثناء.... يعني الاصل التعدد ولكن لو انت عارف ان شخصيتك ضعيفة ومش هتعرف تعدل فاكتفي بواحدة لان يدوب عليك.
٢-ربنا قال ولن تعدلو
المقصود بالعدل هنا نوعان:
اولا الميل القلبي وده حاجة مش بايدينا والرسول اقرها بحبه لعائشة اكتر من باقي الزوجات ودعا ربنا فلا تؤاخذني فيما لا املك .. والأم نفسها ممكن تميل لاحد ابنائها عن الباقي فده طبيعي وعادي.
ثانيا ان المرأة لازم تحس انها مظلومة .... لو جبتلها عربية بي ام هتقول يبقي انت جبت للتانية بورش وهتفضل حاسة انها مظلومة وده احساس فقط ملهوش دعوة بمطلق العدل.
*يستحيل ان ربنا يشرع التعدد ويجعله مباح وفي ايات التعدد ويبقي الامر انك تعدل بين الزوجات والا هتيجي شقك مائل ويرجع يقول مش هتعدلو .... والا معني الكلام ان شرع ربنا فيه تناقض... والله يتنزه عن ذلك
٣-هو انت متعرفش من شرع ربنا الا التعدد؟؟
انتي عارفاني منين عشان تقولي كدة ؟؟وليه حكمتي اني معرفش من الشرع الا التعدد ؟
مش فاهم ليه اللي هيعدد لازم يتعمله اختبار دين الاول ؟؟اشمعني الجوازة الاولي عادي بيتجوز بدون اسألة في الفقه وبتوافق عليه وهو ضايع وبتعمل فرحها في نادي واختلاط واغاني وتبقي متبرجة وسفور واول ميجي يعدد لازم نعمله اختبارات في القران والفقه والسيرة و و و.... ولا هي اي حجج ؟؟
٤-روح اصرف وكفي بيتك الاول
مهو زي متجوز وهيصرف علي البيت الاول برده هيصرف علي البيت التاني .... اكيد مش عايز يتجوز وهو ميعرفش المسؤوليات اللي عليه ....قولي انك كارهة للشرع وفقط دون الاحتياج لتبريرات لانك مش مسؤولة عنه
٥-لازم يبقي مقتدر
لم يعرف عن السلف انهم كانوا من اغنياء بلدهم وكان كل واحد متجوز ٢ و ٣.... ومتحطش حد ادني لفلوس كل بيت فبالتالي هو هيظبط اموره... ومع ذلك تجاوزنا النقطة ده ان عرفيا اللي يقبل علي التعدد يبقي مقتدر ماديا وجسديا عشان الظروف الصعبة دلوقتي
٦-مش اما الرجالة تصرف علي بيوتها الاول؟؟ده ستات مصر اللي بيصرفوا علي بيوتهم
مش معني ان جوزك نطع ومبيصرفش عليكي وعلي بيته ان ده يتعمم علي كل الرجالة ..... فبلاش تجربتك السيئة تحاولي تسقطيها علي الباقي لان في رجالة كتير في البلد.
٧-زي ممن حقه التعدد من حقها تطلق وتاخد كل حقوقها.
من حقها تطلق مفيش مشكلة ولكن شرعا بترد لزوجها المهر لقول الرسول ردي عليه حديقته فبتطلع بدون مهر وهو ده حقوقها اما بتطلب هي الطلاق...ولو اطلقت فمبقتش ده مثار الخلاف لان الراجل وقتها بقي ليه زوجة واحدة فقط... احنا بنتكلم علي التعدد يعني في زوجتين مش واحدة... واكيد الزوجتين دول نساء.
8-ربنا شرع التعدد بشروط
هاتي ما يثبت من القران والسنة ان فيه اي شروط محطوطة للتعدد بخلاف العدل.... يعني مش شرط مراته تبقي ناشز ولا عقيم ولا ولا..... طلعت في دماغه عايز يتجوز بكوة ومعاه مصاريفه وهيعدل يتفضل ونفذ الشرع دون اي خطأ
٩-حسبي الله ونعم الوكيل في الرجالة
ده معروفة فمش هنتناقش فيها
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق